Dette er en viktig arena for å kjenne på energien før høstens store happening, og som partnere har dere en unik mulighet til å være med på å drive utviklingen av konferansen videre, oppfordret Randi Granvold, styreleder for Techpoint, da hun ønsket velkommen til årets første partnersamling.
Hun pekte på at konferansen er med på å sette Agder på kartet, og at det ligger høye ambisjoner bak satsingen. Konferansen retter seg inn mot skjæringsfeltet mellom teknologi og næringsliv, og har som målsetting å tiltrekke seg 1200 deltakere i 2024. Den er landets ledende næringslivskonferanse, og tiltrekker seg internasjonale toppnavn.
Programmet under partnersamlingen tok utgangspunkt i konferansens hovedtema; muligheter og utfordringer som følge av den kontinuerlige utviklingen innen kunstig intelligens.
FVN-byrået PM360 stilte med kreativ leder, Eivind Haugstad, som ga publikum nyttig innsikt i hvordan KI kan brukes i markedssammenheng.
Etter et sceneskifte dypdykket programleder Frank Mersland sammen med Helge Svela, daglig leder i Media City Bergen, ned i hvordan kunstig intelligens utfordrer begrepet sannhet i 2024.
Gjennom Prosjekt Reynir, har medieklyngen satt i gang et systematisk arbeid for å hindre desinformasjon og falske nyheter i medievirkeligheten. Svela og Media City Bergen har et mål om at hele den norske mediebransjen skal ta i bruk innholdsmerking for å tydeliggjøre skillet mellom kunstig og ekte innhold. Hensikten er å bidra til at tilliten til mediene opprettholdes og styrkes.
I samtalen mellom Mersland og Svela kom det tydelig frem at KI er en kjempeutfordring for redaktørstyrte medier. Med stadig bedre versjoner av KI-løsninger er det nesten umulig å se hva som er ekte og uekte bilder.
Fremveksten av desinformasjon i forbindelse med det amerikanske valget kan bli helt enorm, advarte Svela, som pekte på at alt innhold kan bestrides fra begge sider på om det er sant eller falskt i medievirkeligheten vi nå står inne i. De som vil oss vondt har fått utrolig sterke verktøy, sa Svela.
På spørsmål fra Frank Mersland om det er noe vi frem mot valget her i Norge spesielt skal se etter, ga Svela publikum en real kalddusj da han oppfordret oss som mediebrukere om å være skeptisk til alt.
Etter diskusjonen om farene ved kunstig intelligens, presenterte Frode Ugland årets konferanseprogram.
Det er vanvittig moro at Techpoint fra i år samles på Kilden, Knuden og Kunstsilo, som blir en av Nordens mest spennende miljøer for kunst og kultur opplevelser, i tillegg til at vi gjentar suksessen fra i fjor med Techpoint Party på Caledonien. Det er også veldig moro at Kilden løfter partnerskapet og blir strategisk partner fra neste år, kunne en engasjert daglig leder, Frode Ugland, fortelle forsamlingen.
I år er Techpoint fylt med 70 speakers og 20 arrangementer i løpet av 18.-19. september.
Vi opplever en entusiasme og positivitet rundt konferansen som er utrolig inspirerende. Sammen med dere partnere bygger vi nå en konferanse som begynner å bli lagt merke til internasjonalt, sa Ugland.
Nettverket består av et stort nettverk som nå bygger Norges største tech- og næringslivskonferanse, og som tiltrekker seg stadig flere spennende og fremoverlente virksomheter.
I 2024 har EDIH Oceanopolis, Capgemini, Radisson BLU Caledonien Hotel, ODA nettverket og Fædrelandsvennen blitt nye partnere.
Tar utgangspunkt i C2PA-teknologi, som lar redaksjoner ta i bruk en form for opphavsmerking av innhold. Dette gjør det mulig for vanlige folk å selv undersøke hvor og hvordan bilder er skapt, og hva som har skjedd med dem før de når mobilskjermen til mediebrukeren.
Prosjekt Reynir er en del av et internasjonalt samarbeid bestående av blant annet BBC, The New York Times og Microsoft. I Norge er blant annet Schibsted, NTB, TV 2, NRK og Faktisk med på samarbeidet.
(Kilde: Media City Bergen)
https://www.mediacitybergen.no/home/prosjekt-reynir-faar-10-millioner/
© Techpoint – Kode og design Aptum
Personvern og cookies
I wish to receive information about the conference, exciting news about speakers, themes, and other relevant topics.